torsdag 4 februari 2010

Att fela är mänskligt, att revidera är viktigt.

Cuf är kända för att trolla, men i en debattartikel av Wagenius märks det att de både gör ogenomänkta och skumma faktafel ibland. Anders Schröder lyckas väldigt effektivt visa att problemet inte är frihandel - frihandel gäller redan i Kongo, och är snarare ett problem än en lösning. Lysande Anders!

En fantastisk grej är människors förmåga att begå misstag. Ens meningsmotståndare kommer alltid ta varje chans att visa hur man gör fel, och varför det man säger är helt stört. Jag har sagt många skumma saker jag fått ångra, men i andra frågor har jag blivit mer rutinerad. Efter att ha läst veckans Extra, en tidning som går ut till alla som bor i Luleå och Boden, så har nog MUF:ordföranden i Luleå lärt sig att man inte kan säga vad som helst till media, och kanske kan han en dag faktiskt inse att klimatfrågan faktiskt inte är en bluff.

Jag var då intiativtagaren till övertagandet av flashback, en debattaktion som går av stapeln på söndag 21.00. Från att det blev en inofficiell grej - blev den officiell när hela flashback fick reda på det. Då tvingades jag snabbt revidera planerna och fixa saker innan det blev allt för mycket pajas. Jag hade skrivit saker som fick flashbackare att ta illa upp, även om det inte var riktat till dem. Snabba revideringar innan man förstörde hela eventet.

Det är oerhört viktigt att låta människor begå misstag - även politiker - men att inte låta dem komma undan med det. Visa att de har fel och se till så att de reviderar och lär sig till framtiden. När Reinfeldt påstår att det tillkommit hundratusen jobb är det helt felaktigt och det får han själv inse. Det är pinsamt, och man får lära sig och revidera saker. Då utvecklas politik och samhället. Skulle Reinfeldt lära sig ett och annat i klimatfrågan och i hur sjukförsäkringen ska hanteras, och lära sig att folk inte borde massövervakas, skulle han kanske kunnat bli en bra statsminister. Men för att komma dit har han verkligen, verkligen, verkligen, långt att nå. Skulle centern förstå varför de tappade medlemmar skulle de kanske resa sig och stärka sig, som alliansfritt sverige demonstrerar bra i deras senaste inlägg. Eller varför inte som Maria Ferm demonstrerar. Vissa gör långa utspel om hur burka bör förbjudas - men frågan är varför, och vem som har sett en kvinna som går i burka i Sverige. Jag har då inte sett någon.

Det är dags att börja blogga och att kämpa och bli en rutinerad bloggare som en gång i tiden. När ska jag lära mig, kan man fråga sig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar